Page 194 - El arte del poder
P. 194
fig. 47
Antonio Arias Fernández, Charles V and Philip II, 1639. Oil on canvas, 161 x 212 cm. Madrid, Museo Nacional del Prado. See cat. 42 and 50
Antonio Arias Fernández, Carlos V y Felipe II, 1639. Óleo sobre lienzo, 161 x 212 cm. Madrid, Museo Nacional del Prado. Véase cat. 42 y 50
while his son rests his right hand on an orb and in his left holds a military baton of command that is reinforced by the presence of a sheathed sword. Charles V wears the Mühlberg armor and Philip II that of the Burgundy crosses—that is, the two most emblematic armors of their reigns, and as such the best suited to the theme and intended location of the painting. The painter is aware of this, as evidenced by his concern with showing the decorative bands of the armors as a means of identification, despite the clothing and accessories of the two figures.
There is a portrait dated 1681 Charles II in Armor; now in the Museo del Prado, it was executed for El Escorial.59 The king is portrayed in a half-armor comprised of elements from the Burgundy cross armor belonging to his great- grandfather, Philip II (cat. 52). The handling of the armor in this painting is inspired by the emblematic portraits Titian and Mor painted of Philip II. It borrows from the former the combination of pieces for infantry foot combat, albeit with certain inaccuracies stemming from its much later date of execution, such as the manifestly incorrect left couter. On the table lies the helmet, although the burgonet belonging to the garniture, as depicted by Titian, would have been more correct. However, these details are insignificant, as its primary interest lies in its identification as the armor painted by Mor as a reference to St Quentin. More important still, it alludes to the power of his family by means of a decoration that refers to the House of Burgundy. Although intentional, it is nevertheless ironic that the last reigning member of the House of Austria in Spain should have chosen to be portrayed wearing one of the most emblematic armors of his dynasty.
Courtiers in royal armor
The relationship between the Royal Armory and Spanish court portraiture underwent another substantial change in the seventeenth century. One of the most striking features of court portraits of the 1600s is the depiction of various members of the Spanish aristocracy attired in armors from the Royal Armory in commemorative portraits and paintings. In the sixteenth century the sitters for portraits in armor were strictly the owners of the latter, and it was unthinkable for anybody else to be portrayed wearing it. From Philip III’s reign onwards this was not always the case, and the holdings of the Armory came to be used as models for portraits of other court figures, not necessarily
En 1681 se fecha el Retrato de Carlos II armado del Museo del Prado, pintado para El Escorial59. El rey aparece con una media armadura compuesta por elementos de la guarnición de aspas o cruces de Borgoña de su bisabuelo, Felipe II (cat. 52). Este cuadro es deudor de los emblemáticos retratos de Felipe II por Tiziano y por Moro en lo referente al trata- miento de la armadura. Del primero toma su configuración para el combate a pie de infantería, pero incorrecta en algu- nos detalles que denotan que nos encontramos en otro momento diferente al de los cuadros en los que se inspiró, como el manifiestamente incorrecto codal izquierdo. Sobre el bufete descansa la celada borgoñona, aunque hubiera sido más correcto la borgoñota de la guarnición como hizo Tiziano. Estos detalles no son, sin embargo, importantes, ya que en él prima el interés por la identificación con la armadura repre- sentada por Moro en referencia a San Quintín, pero sobre todo es una alusión al poder de su familia mediante una deco- ración que remite a la casa de Borgoña. Aunque intenciona- do, no deja de ser irónico que el último miembro reinante en España de la Casa de Austria haya elegido para su retrato una de las armaduras más emblemáticas de su dinastía.
Cortesanos con armaduras reales
En el siglo XVII la relación entre la Real Armería y el retrato español de corte sufre otro cambio fundamental. Una de las características más llamativas de la pintura cortesana de este siglo es la representación de diversos miembros de la aristo- cracia española armados con armaduras de la Real Armería en retratos y cuadros conmemorativos. En el siglo XVI se mantu- vo una estricta concordancia entre los propietarios de las arma- duras y sus retratos, y era impensable que fueran retratados con ellas otros personajes. Desde el reinado de Felipe III esta concordancia no siempre se produce, por lo que los fondos de la Armería serán utilizados como modelos destinados a otros personajes de la corte, pertenecientes o no a la familia real, o incluso para tratar otros asuntos iconográficos. Este nuevo uso abre otra dimensión en el estudio de las relaciones entre la colección y la pintura de corte, acentuada cuanto más nos acer-
the royal armory in spanish court portraits 193