Page 240 - El arte del poder
P. 240

51
 Retrato de Felipe II
en la jornada de San Quintín
Antonio Moro (1519-1576)
1560
Óleo sobre lienzo; 200 x 103 cm
Firmado: «Antonio Moro Pingebat 1560»
Patrimonio Nacional. El Escorial, Real Monasterio de San Lorenzo, n.o inv. 10014146
bibliografía: Checa 1989, pp. 121-139; Soler 1992b, pp. 184-187; Mul- cahy 2000, pp. 481-485; Woodall 2007, pp. 339-362; Pérez de Tudela 2008, p. 396, n.o 119
Felipe II aparece representado de cuerpo entero a la edad de treinta años, ataviado «dela manera que andava quando la Guerra de sant Quintín» (El Escorial, Entrega 1575-1577, fol. 60), refiriéndose a la victoria militar más importante del reinado de Felipe II, ocurrida el 10 de agosto de 1557 sobre las tropas de Enrique II de Francia. De esta forma, sobre la cota de malla ciñe el arnés de la famosa arma- dura «de la labor de aspas» de Felipe II, obra de Wolfgang Gross- chedel de hacia 1551, guarnición que llevó el rey durante la toma de San Quintín y que hoy se conserva en la Real Armería de Madrid (cat. 5o). Por su emblemática decoración con los símbolos de la orden del Toisón de Oro es considerada una de las armaduras más repre- sentativas de Felipe II y de mayor exaltación dinástica de la Casa de Austria, razón por la que Carlos II quiso retratarse con ella más de un siglo después (cat. 52).
Moro pintó un primer retrato a finales de 1557 en Bruselas, adon- de Felipe II acudió tras la citada victoria. Con la representación de esta imagen guerrera, el rey quería celebrar su hazaña, tomando como modelo el ejemplo de su padre en efigies como la de Carlos V arma- do de Tiziano de 1548, que también conmemoraba su triunfo en Mühlberg de una manera menos épica que la versión ecuestre en el campo de batalla del maestro cadorino (cat. 41). Este primer ejem- plar llegó a España en 1559 con Felipe II, documentándose en la pie- za primera del Guardajoyas del Alcázar de Madrid, tal como figura en la testamentaría del rey de 16001, donde se indica su traslado con la corte al Palacio Real de Valladolid.
Esta segunda versión fue realizada en 1560 durante la segunda estancia de Moro en España, por encargo de la hermana del rey, Jua- na de Austria, para su galería de retratos familiares de las Descalzas Reales de Madrid, donde figura en el inventario de sus bienes de15732. Como heredero de la mayor parte de sus obras, Felipe II decide enviarlo a El Escorial en junio de 1575, para recordar la importancia de San Quintín en la fundación de este edificio. c.g.-f.c.
1. SánchezCantón1956-1959,II,p.228,n.o149. 2. Pérez Pastor 1914, p. 367, n.o 59.
Portrait of Philip II
on the Day of St Quentin
Anthonis Mor (1519-1576)
1560
Oil on canvas; 200 x 103 cm
Signed: “Antonio Moro Pingebat 1560”
Patrimonio Nacional. El Escorial, Real Monasterio de San Lorenzo, inv. no. 10014146
bibliography: Checa 1989, pp. 121-139; Soler 1992b, pp. 184-187; Mulcahy 2000, pp. 481-485; Woodall 2007, pp. 339-362; Pérez de Tudela 2008, p. 396, no. 119
Philip II is depicted full length at the age of thirty, dressed “in the manner he was [armed] for the war of St Quentin” (El Escorial Entrega 1575-1577, fol. 60)—a reference to the defeat of Henry II of France’s troops on 10 August 1557, the most important victory of Philip’s reign. Over a coat of mail he wears the harness belonging to his famous “Burgundy cross” armor crafted by Wolfgang Gross- chedel about 1551; Philip wore this garniture during the capture of St Quentin and it is now housed in the Royal Armory in Madrid (cat. 50). Its emblematic decoration based on the symbols of the order of the Golden Fleece make it one of Philip II’s most repre- sentative armors with particular emphasis on the dynastic glorifi- cation of the House of Austria—which is why Charles II wished to be portrayed wearing it over a century later (cat. 52).
At the end of 1557 Mor painted an initial portrait in Brussels, to which Philip traveled following the aforementioned victory. This image of the king as a warrior was intended to celebrate the feat and is modeled on that of his father in portraits such as Titian’s Charles V in Armor of 1548, which commemorated Charles’s triumph at Mühlberg in a less epic manner than the equestrian version, also by the Italian artist, showing Charles on the battlefield (cat. 41). This first example arrived in Spain in 1559 during Philip II’s reign and is documented as hanging in the first room of the Treasury in the Alcázar palace in Madrid according to the king’s testamentary inventory of 16001, which reports it being moved to the Royal Palace at Valladolid with the rest of the court.
This second version was painted in 1560 during Mor’s second stay in Spain. It was commissioned by the king’s sister, Joanna of Austria, for her gallery of family portraits in the convent of the Descalzas Reales in Madrid, where it is listed in the 1573 inventory of her possessions.2 As the heir to most of these works, Philip II decided to send it to El Escorial in June 1575 as a reminder of the importance of St Quentin in the founding of the building. c.g.-f.c.
1 Sánchez Cantón 1956-1959, II, p. 228, no. 149. 2 Pérez Pastor 1914, p. 367, no. 59.
the royal armory in spanish court portraits 239









































































   238   239   240   241   242